Szlaki

Dolina Kondratowa

2010-07-11 11:00:00 Jakub Chojak

Z Kuźnic obok dolnej stacji kolejki na Kasprowy, kamienistą i wyboistą drogą wyruszamy na Kalatówki. Po lewej stronie widać I stację kolejki na Myślenickich Turniach, a tuż za klasztorem Albertynek, który można zwiedzać, otwiera się Polana Kalatówki, na której u podnóża Kalackiej Turni znajduje się – nie pasujący do otoczenia – hotel wybudowany w 1938 r. Kalatówki szczególnie na początku maja wyglądają pięknie, kiedy całe usłane są na fioletowo kwitnącymi krokusami. Stąd w lewo odchodzi szlak na Czerwone Wierchy, a my obchodzimy polanę dolnym skrajem i kierujemy się w prawo w las w kierunku Hali Kondratowej. Szlak wiedzie teraz lasem, wygodną, choć monotonną i męczącą drogą pod górę. Uwaga! W maju duże oblodzenia. Po wyjściu z lasu po prawej stronie odsłania się masyw Giewontu, a za pięć minut cała Hala Kondratowa zamknięta od południa Suchymi Czubami i od zachodu Kopą i Przełęczą Kondracką. Odwracając się do tyłu (na wschód) piękny widok na Kasprowy Wierch i Tatry Wysokie. Na Polanie Kondratowej 1333 m n.p.m. znajduje się schronisko, w którym można zjeść i przenocować. W 1953 r. miało miejsce niesamowite zdarzenie. Od grani Długiego Giewontu oderwała się turnia i dwa bloki (w tym jeden 70 ton) spadły w pobliżu schroniska, a trzeci 30-to tonowy wylądował w narożniku stołówki. Idąc dalej tym samym szlakiem wyjdziesz na Przełęcz Kondracką, z której można wejść na Giewont, Kopę Kondracką i dalej na Czerwone Wierchy bądź zejść do Doliny Małej Łąki lub Doliny Strążyskiej.