Szlaki

Czerwony Staw 1654 m n.p.m.

2010-04-08 11:30:00 Jakub Chojak

Położony na wysokości 1654 m w Dolinie Pańszczycy, Czerwony Staw jest dowodem na to, że natura w Tatrach jest niezwykle bogata i zaskakująca.

Zaledwie 90 cm głębokości i 0,3 ha powierzchni wystarczyło, aby Czerwony Staw został wyróżniony spośród niezliczonej ilości tatrzańskich jezior. Po dojściu do Doliny Gąsienicowej, tuż, za Murowańcem, kierując się do Psiej Trawki, szlakiem na Przełęcz Krzyżne, skręcasz w prawo i schodząc w dół rzadkim lasem po 10 min. przekraczasz Suchy Potok następnie skrzyżowanie ze szlakiem na Gęsią Szyję i zagłębiasz się w kosówkową aleję, którą idziesz podchodząc do góry zboczem Żółtej Turni do samej Pańszczycy. Dotąd 1 godz. marszu od Murowańca, a widoki niezwykłe. Wielka, łagodna, zielono-brązowa Koszysta na wprost i ostre nieprzyjazne Buczynowe Turnie wraz z Czarnymi Ścianami po prawej. Zejście do doliny trwa 10 min., po czym mijasz dochodzący szlak z Rusinowej Polany, aby za kolejne 10 min. osiągnąć obłożony po tej stronie głazami, brzeg Czerwonego Stawu. I co się okazuje? Nie chodzi tu wcale o czerwone kwiatki rosnące na brzegu, ale faktycznie o kolor stawu, na którego dnie leżą kamienie barwione przez sinicę na brunatno-czerwony kolor. Nieskazitelnie czysta woda z dwoma turkusowymi oczkami na środku i piękna sceneria, do której przyczynia się stojąca opodal Koszysta czynią ten zakątek niezmiernie uroczym.