Szlaki

Na Przełecz Iwaniacką 1459 m n.p.m.

2010-04-08 13:30:00 Jakub Chojak

Iwaniacka Przełęcz położona między masywem Ornaku, a Kominiarskim Wierchem, to nie tylko dogodne połączenie dolin Kościeliskiej i Chochołowskiej, ale także wyśmienity punkt widokowy na Dolinę Tomanową.

Tuż za schroniskiem na Ornaku, przechodzimy Małą Polankę Ornaczańską i na jej krańcu skręcamy w prawo zagłębiając się w świerkowy las zwany Skoruśniakiem. Chwilę potem następuje przeprawa przez Iwanowski Potok, za którym szeroka leśna droga, wysadzana kamieniami zaczyna wznosić się delikatnie w górę. Po 30 min. od schroniska szlak przechodzi w zieloną, świerkową aleję, a za następne 20 min., wygodną ubitą ścieżką zaczyna piąć się ostrzej w górę do samego siodła Iwaniackiej Przełęczy. Po lewej stronie łagodny grzbiet Ornaku, po prawej zaś postrzępione turnie Kominów Tylkowych z Kominiarskim Wierchem. Odwróciwszy się do tyłu, na wschód, zobaczysz znakomitą panoramę na Dolinę Tomanową i pobliskie szczyty: Ciemniak (2096m), Smreczyński Wierch (2066m), Kamienistą (2127m). Od, 1987r., kiedy to TPN zamknął szlak na Kominiarski Wierch z powodu zagnieżdżenia się orlej pary z Iwaniackiej Przełęczy można udać się zielonym szlakiem na Ornak i dalej na Starorobociański Wierch lub przecinając przełęcz, żółtym szlakiem do Doliny Chochołowskiej.